Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN DIENSTVERLENER
Artikel 1 – Begripsomschrijving
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1. Client: natuurlijk persoon of rechtspersoon die aan Administratiekantoor Lindelauf een opdracht geeft tot het verrichten van werkzaamheden.
2. Dienstverlener: Administratiekantoor Lindelauf
3. Opdracht/overeenkomst: de overeenkomst van opdracht, waarbij Dienstverlener zich jegens Client verbindt om bepaalde werkzaamheden te verrichten.
4. Medewerkers: een natuurlijk persoon werkzaam en/of verbonden aan de Dienstverlener al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst.
5. Werkzaamheden: Alle door Dienstverlener ten behoeve van Client uit te voeren werkzaamheden, waartoe opdracht is gegeven en die door Dienstverlener zijn aanvaard alsmede alle daaruit voor Dienstverlener voortvloeiende werkzaamheden.


ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen Dienstverlener en Client, waaronder alle aanbiedingen, offertes, opdrachten, rechtsbetrekkingen en overeenkomsten, hoe ook genaamd. Deze algemene voorwaarden zijn van overeenkomstige toepassing op alle vervolgopdrachten.
2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen in, bijvoorbeeld, een schriftelijke overeenkomst of opdrachtbevestiging.
3. In het geval deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging onderling tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de opdrachtbevestiging opgenomen voorwaarden.
4. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Client wordt door Dienstverlener uitdrukkelijk van de hand gewezen.


ARTIKEL 3 - Totstandkoming van de overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand en vangt aan op het moment dat de door Client voor akkoord ondertekende of anderszins voor akkoord bevestigende opdrachtbevestiging door Dienstverlener retour is ontvangen, behoudens voor zover de uitvoering van de opdracht feitelijk is aangevangen.
2. Alle overeenkomsten komen tot stand met het bedrijf " Administratiekantoor Lindelauf “ als zodanig, ook indien het de uitdrukkelijke of stilzwijgende bedoeling van de Client is dat de opdracht door een bepaalde persoon wordt uitgevoerd. De werking van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW wordt uitgesloten.


ARTIKEL 4 - Terbeschikkingstelling van informatie door de Client
1. Client is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke Dienstverlener overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, tijdig in de gewenste
vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen. Dienstverlener bepaalt wat onder
gewenste vorm, gewenste wijze en tijdig dient te worden verstaan.
2. Client staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Dienstverlener ter
beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
3. Client dient ervoor zorg te dragen dat Dienstverlener onverwijld wordt geïnformeerd over feiten
en omstandigheden die voor een concrete uitvoering van de werkzaamheden van belang kunnen
zijn.
4. Dienstverlener heeft het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment
dat Client aan de om de voorgaande leden genoemde verplichtingen heeft voldaan, met uitsluiting
van iedere aansprakelijkheid van schade die daardoor mocht ontstaan.
5. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor de door Client geleden schade voortvloeiende uit het
door Client dan wel derden, niet tijdig informeren over of achterhouden van feiten en
omstandigheden, die voor een correcte uitvoering van de werkzaamheden van belang kunnen zijn,
en het geven van een verkeerde voorstelling van zaken.
6. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende extra kosten en extra
honorarium, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de
verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van Client.
7. Client is verplicht Dienstverlener onmiddellijk te informeren over een eventueel faillissement,
schuldsanering, surseance van betaling of beslag op substantieel deel van het vermogen van Client.


ARTIKEL 5 - Uitvoering van de opdracht
1. Dienstverlener zal zich naar beste kunnen inspannen de werkzaamheden uit te voeren
overeenkomstig de met Client schriftelijk vastgelegde afspraken en met inachtneming van de
toepasselijke wet- en (beroeps)regelgeving. Een aanvaarde opdracht leidt tot een
inspanningsverplichting van Dienstverlener, niet tot een resultaatsverplichting. Dienstverlener zal
zich inspannen het door de Client gewenste resultaat te bereiken, doch garandeert niet dat dit
resultaat wordt bereikt.
2. Dienstverlener bepaalt de wijze waarop en door welke medewerker(s) de verleende opdracht
wordt uitgevoerd, zulks met uitsluiting van het bepaalde inArtikel7:404 Burgerlijk Wetboek.
3. Dienstverlener kan meer werkzaamheden verrichten en aan Client in rekening brengen dan
waartoe opdracht is verstrekt, indien Client hiervoor toestemming heeft verleend.
4. Het staat Dienstverlener te allen tijde vrij om de opdracht ter verdere behandeling door te
verwijzen naar (een) vakbekwame derde(n). Dienstverlener aanvaardt geen aansprakelijkheid voor
de werkzaamheden die door deze derden worden verricht.
5. In het geval Dienstverlener op verzoek of met voorafgaande instemming van Client
werkzaamheden of andere prestaties verricht die buiten de inhoud en omvang van de
overeengekomen werkzaamheden vallen, zullen deze werkzaamheden of prestaties door Client
aan Dienstverlener worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van Dienstverlener.
6. Termijnen waarbinnen de Werkzaamheden dienen te zijn afgerond zijn slechts te beschouwen
als een fatale termijn indien dit uitdrukkelijk en met zoveel woorden tussen de Client en
Dienstverlener is overeengekomen.


Artikel 6 (Beroeps)regelgeving
1. De Client verleent zijn volledige medewerking aan de verplichtingen die voor Dienstverlener
voortvloeien uit de toepasselijke wet- en (beroeps)regelgeving.
2. De Client is ermee bekend dat Dienstverlener onder meer:
a) op grond van geldende wet- en (beroeps-)regelgeving verplicht kan zijn om bepaalde
tijdens de uitvoering van zijn Werkzaamheden bekend geworden transacties te melden aan
de daarvoor van overheidswege ingestelde autoriteiten;
b) op grond van geldende wet- en (beroeps-)regelgeving in bepaalde situaties een
fraudemelding zal moeten doen;
c) krachtens geldende wet- en (beroeps)regelgeving verplicht kan zijn om een onderzoek
naar de (identiteit van) Cliënt te doen.
3. Dienstverlener sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat bij de Client ten
gevolge van het voldoen door Dienstverlener aan de voor geldende wet- en (beroeps)regelgeving.


ARTIKEL 7 - Geheimhouding
1. Dienstverlener is, tenzij hij een wettelijke of beroepsplicht tot bekendmaking heeft, verplicht tot
geheimhouding tegenover derden.
2. Dienstverlener is niet gerechtigd de informatie die aan hem door Client ter beschikking wordt
gesteld aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter
een uitzondering gemaakt in het geval Dienstverlener voor zichzelf optreedt in een tucht-, civiele,
of strafprocedure waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.


ARTIKEL 8 - Intellectuele eigendom
1. Het uitvoeren van de overeenkomst door Dienstverlener houdt niet in de overdracht van
intellectuele eigendomsrechten die bij Dienstverlener rusten, waaronder in elk geval maar niet
uitsluitend begrepen digitale bewerkbare bestanden. Alle intellectuele eigendomsrechten die
ontstaan tijdens of voortvloeien uit de uitvoering van de overeenkomst behoren toe aan
Dienstverlener.
2. Het is de Client uitdrukkelijk verboden om de producten waarin intellectuele van Dienstverlener
zijn vervat te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
3. De Client vrijwaart Dienstverlener voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van
intellectuele eigendom op door de klant verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering
van de overeenkomst worden gebruikt.


Artikel 9 – Prijzen en betaling en gevolgen van niet of niet tijdige betaling
1. De Client is aan Dienstverlener een honorarium alsmede vergoeding van gemaakte kosten
verschuldigd overeenkomstig de bij Dienstverlener gebruikelijke tarieven, berekeningsmethoden
en werkwijzen.
2. Dienstverlener is gerechtigd om zowel voor als tijdens de uitvoering van de overeenkomst
geheel dan wel gedeeltelijke vooruitbetaling te verlangen. Dienstverlener is voorts bevoegd de
nakoming van de verplichtingen op te schorten totdat het verlangde voorschot door de Client is
voldaan.
3. Alle prijzen zijn in Euro’s (€) exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen welke van
overheidswege worden opgelegd.
4. Dienstverlener is gerechtigd het overeengekomen tarief te verhogen indien tijdens de uitvoering
van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate
onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, dat in redelijkheid niet van
Dienstverlener kan worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het
oorspronkelijk overeengekomen tarief.
5. Betaling dient te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum op de door Dienstverlener
aangegeven wijze, tenzij er sprake is van een machtiging tot automatische incasso waarbij lid 6 van
toepassing.
6. Indien partijen zijn overeengekomen dat de facturen worden betaald via automatische incasso
zal de Client Dienstverlener machtiging verlenen tot automatische incasso. De Client dient ervoor
zorg te dragen dat zijn rekening steeds voldoende saldo zal hebben om aan de
betalingsverplichting te voldoen. Intrekking van de machtiging dient schriftelijk te geschieden.
Indien intrekking van de machtiging ertoe leidt dat nog niet alle facturen zijn voldaan, dient Client
er zelf voor zorg te dragen dat de nog openstaande bedragen binnen de factuurtermijn worden
voldaan.
7. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting van de Client niet
op.
8. Het recht van de Client om vorderingen op Dienstverlener te verrekenen wordt uitdrukkelijk
uitgesloten.
9. Bij overschrijding van de betalingstermijn is de Client van rechtswege in verzuim en is alsdan een
contractuele vertragingsrente van 1% per maand over het openstaande bedrag verschuldigd,
waarbij een gedeelte van een maand als hele maand wordt gerekend.
10. Indien tot (buiten)gerechtelijke incasso wordt overgegaan is de Client aan Dienstverlener
buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd ter hoogte van 15% van de hoofdsom met een
minimum van € 250,-. Indien de Client een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening
van een beroep of bedrijf, dan geldt de Wet Normering Buitengerechtelijke Incassokosten.
11. Iedere door de Client gedane betaling geschiedt steeds ter afdoening van alle verschuldigde
rente en kosten en vervolgens van die opeisbare facturen die het langst openstaan, ook indien
Client vermeldt dat voldoening betrekking heeft op een latere factuur.


Artikel 10 - Reclames
1. Reclames met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen
schriftelijk binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of informatie waarover Client
reclameert, dan wel binnen 30 dagen na de ontdekking van het gebrek indien Client aantoont dat
hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan Dienstverlener te worden kenbaar
gemaakt. De reclame zal moeten behelzen een (gemotiveerde) omschrijving van de grieven c.q.
geconstateerde gebreken.
2. Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van Client niet op.
3. In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft Dienstverlener de keuze tussen aanpassing
van het in rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de
afgekeurde werkzaamheden.


Artikel 11 – Duur een beëindiging van de overeenkomst
1. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de inhoud, aard of strekking
van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
2. Client en Dienstverlener kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk beëindigen zonder
inachtneming van een opzegtermijn. Eventueel nog openstaande nota’s dienen dan door de Client
per ommegaand te worden voldaan.
3. Bij beëindiging van de overeenkomst zal de Client Dienstverlener een zodanige termijn gunnen,
welke maximaal bestaat uit drie maanden, dat de administratie van opdrachtgever in een zodanige
staat kan worden gebracht dat zij eenvoudig kan worden overgedragen aan een derde. Gedurende
deze termijn blijft de Client de gebruikelijke vergoeding verschuldigd. Indien er extra
werkzaamheden moeten worden verricht in het kader van de overdracht die buiten de inhoud en
omvang van de overeengekomen werkzaamheden vallen, dient de Client deze werkzaamheden te
vergoeden volgens de gebruikelijke tarieven van Dienstverlener.


ARTIKEL 12 – Aansprakelijkheid
1. Dienstverlener is jegens Client uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse gevolg
is van een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst. Deze
aansprakelijkheid is uitdrukkelijk beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit
hoofde van de door Dienstverlener gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt
uitbetaald.
2. Indien en voor zover om welke reden dan ook geen uitkering krachtens genoemde verzekering
plaatsvindt, is iedere aansprakelijkheid van Dienstverlener uitdrukkelijk beperkt dat het in
rekening gebrachte en/of nog verschuldigde tarief terzake van het gedeelte van de
werkzaamheden waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een maximum van € 5.000,-.
3. Dienstverlener is in ieder geval nimmer gehouden tot vergoeding van indirecte of gevolgschade,
waaronder bedrijfsschade en schade wegens gederfde winst door welke oorzaak ook ontstaan.
4. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Dienstverlener is
uitgegaan van door de Client verstrekte onjuiste, onvolledige of ontijdige gegevens.
5. Dienstverlener is nimmer aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit fouten in door
Dienstverlener gebruikte software of computerprogrammatuur, of voor schade ontstaan door
(technische) storingen en/of het niet, of niet goed functioneren van (elektronische en/of data)
verbindingen of de kwaliteit hiervan, ongeacht of deze door Dienstverlener of door derden
gerealiseerd worden.
6. Client vrijwaart Dienstverlener voor vorderingen van derden (waaronder ook maatregelen door
of vanwege de Belastingdienst) wegens schade die veroorzaakt is, doordat de Client aan
Dienstverlener onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, tenzij Client aantoont dat de
schade is door opzet of grove schuld van Dienstverlener.
7. Dienstverlener is nimmer aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het gebruik van
elektronische middelen van communicatie, waaronder – maar niet beperkt tot – schade ten
gevolge van niet-aflevering of vertraging bij de aflevering van elektronische communicatie,
onderschepping of manipulatie van elektronische communicatie door derden of door
programmatuur/apparatuur gebruikt voor verzending, ontvangst of verwerking van elektronische
communicatie, overbrenging van virussen en het niet of niet goed functioneren van het
telecommunicatienetwerk of andere voor elektronische communicatie benodigde middelen.
8. Dienstverlener aanvaardt geen aansprakelijkheid voor een tekortkoming van door de Client of
door de Dienstverlener ingeschakelde derden.
9. Dienstverlener sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat ten gevolge van het
voldoen door Dienstverlener aan de geldende wet- en regelgeving, waaronder de gedrags- en
beroepsregels.
10. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor beschadiging of tenietgaan van bescheiden tijdens
vervoer of tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of
namens Cliënt, Opdrachtnemer of derden.
11. De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid zijn niet van toepassing indien
en voor zover sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Dienstverlener.


ARTIKEL 13 - Vervaltermijn
1. Voor zover in deze algemene voorwaarden niet anders is bepaald, vervallen vorderingsrechten
en andere bevoegdheden van Client uit welke hoofde ook jegens Dienstverlener in verband met
het verrichten van werkzaamheden door Dienstverlener, in ieder geval na één jaar na het moment
waarop Client bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en
bevoegdheden.
2. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen, bedraagt de verjaringstermijn van alle
vorderingen en verweren jegens Client en de door Client bij de uitvoering van een overeenkomst
betrokken derden, één jaar.


ARTIKEL 14 - Wet bescherming persoonsgegevens
1. In het kader van een opdracht verstrekt door Client aan Dienstverlener of in het kader van het
voldoen aan wettelijke verplichtingen rustende op Dienstverlener kan Client persoonsgegevens
betreffende Client en/of personen verbonden aan of werkzaam bij/voor Client verwerken.
2. Verwerking van persoonsgegevens door Dienstverlener in het kader van de activiteiten zoals
vermeld in de voorgaande leden, vindt plaats conform vigerende privacy wet- en regelgeving.
3. Dienstverlener heeft een zelfstandige plicht tot naleving van de Wet bescherming
persoonsgegevens. Client vrijwaart Dienstverlener tegen alle aanspraken van derden in verband
met niet-naleving door Client. De vrijwaring heeft mede betrekking op alle schade en kosten die
Dienstverlener in verband met zulks een aanspraak lijdt of maakt.


ARTIKEL 15 - Toepasselijk recht en forumkeuze
1. Op alle overeenkomsten tussen Client en Dienstverlener is Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen Client en Dienstverlener,
waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde rechter in het
arrondissement waarin Dienstverlener zijn woonplaats heeft, tenzij een andere rechter
dwingendrechtelijk van toepassing is.


ARTIKEL 16 – Wijzigen algemene voorwaarden
1. Dienstverlener behoudt zicht het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te
vullen.
2. De gewijzigde voorwaarden worden geacht te zijn aanvaard indien de Client niet binnen 30
dagen nadat de gewijzigde voorwaarden hem/haar zijn toegezonden dan wel via de website van
Dienstverlener of via elektronische berichtgeving kenbaar zijn gemaakt,
bezwaar heeft gemaakt.